اشتراک‌گذاری مطالب سایت

محتواهایی که در سایت­ خود قرار می­‌دهید، خوب است… حتی گاهی، بسیار عالی و مفید هستند. اما چگونه محتوایی جالب تهیه کنیم تا مخاطبان­ ما، آن را به اشتراک بگذارند؟محتوای جذاب و شگفت­‌آور، این شانس را دارند که توسط بازدید کنندگان، به اشتراک­ گذاشته شوند. بازاریابان محتوا هر روز از این شانس استفاده می‌کنند، تا وبلاگ و پلتفرم‌­های شبکه اجتماعی خود را منتشر کنند. آن­ها می‌دانند که انتشار منظم پست­‌ها و محتوای آن­ها، بسیار اهمیت دارد. هر روز، میزان زیادی محتوای جدید منتشر می‌­شود. محتوای شما برای برجسته بودن در میان رقبا و اشتراک‌گذاری مطالب سایت توسط کاربران، باید مهم و جذاب باشد. آن‌چنان ­که خواننده را درگیر کند، تا نتواند از خواندن آن، صرف ­نظر کرده و مطلب آنقدر برایش جالب باشد که آن را به اشتراک بگذارد.
چگونه می‌­توانیم به این جایگاه برسیم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به شما راه و روش آن را بگوییم.

اشتراک‌گذاری مطالب سایت

۱- محتوای اصلی

افراد تمایل دارند تا محتواهایی که دیگران نوشته­‌اند را جستجو کنند و برای راحتی آن را دوباره نویسی کرده و منتشر کنند. اگر از محتوای اصلی یک ماه یا بیشتر بگذرد، به علت بازنویسی شدن آن توسط صاحبان دیگر سایت‌­ها، محتوا دیگر جدید نخواهد بود.
مطالبی که دیگران نوشته‌­اند را جستجو کنید، تا بتوانید از محتوای آن­ها ایده موضوعی بگیرید. اما راهی را پیدا کنید تا محتوای منحصر بفرد و جدید تولید کنید. اگر محتوای شما قدیمی باشد، هیچ فردی سایت شما را دنبال نمی‌کند و در نهایت اشتراک‌گذاری مطالب سایت را باید نادیده بگیرید.

سعی کنید، محتواهای مهم را انتخاب کرده و آن­ها را به اینفوگرافی یا مجموعه‌ای از اسلایدها تبدیل کنید. محتواهای جذاب و جدید، خواننده یا بازدید کننده را بیشتر از محتوای بازنویسی شده، درگیر می­‌کند. پس لطفا کمی خلاقیت به خرج دهید!

۲- عناوین جذاب

این حقیقت وجود دارد که ۸۰% مردم، قبل از خواندن محتوا، عنوان آن را می‌خوانند و تنها ۲۰% از آن­ها، به سراغ اصل محتوا می‌روند. اولین کاری که باید انجام دهید این است، که عناوین جذاب برای پست­‌های خود انتخاب کنید تا خواننده کنجکاو شود روی آن کلیک کند. پس عنوان پست، عنصری بسیار رقابتی است و باعث اشتراک‌گذاری مطالب سایت می‌شود.
همچنین زیر عنوان­‌ها هم باید با دقت نوشته شوند… زیرا مطالبی که در زیر عنوان به صورت اختصار نوشته می­‌شوند، به خواننده می­‌گوید که با خواندن این متن به چه اطلاعاتی خواهد رسید.

۳- در صورت امکان، تبدیل متن به موارد بصری

article - اشتراک‌گذاری مطالب سایت

خوانندگان قبل از خواندن متن، نگاهی اجمالی به نوشته‌ها می‌اندازند. اگر محتوا شامل اینفوگرافی یا موارد بصری دیگر، مثل تصاویر و ویدئوها باشد، احتمال اینکه متن را بخوانند، بیشتر است.
پس کاری که شما باید انجام دهید، این است که عنوان و زیر عنوان بسیار مناسب و جذاب برای محتواهای خود انتخاب کنید، و همچنین محتوا شامل موارد بصری باشد. 

  • محتواهای بصری و رنگی، خواننده را ۸۰% بیشتر درگیر می‌کند.
  • افراد حدوداً ۱۰% آنچه که خوانده‌­اند را به خاطر می‌آورند؛ اما حدود ۶۵% اطلاعات یکسانی را که بصری بوده است را به خاطر خواهند آورد.
  • محتوا با تصاویر، بازدید کننده‌­های بیشتری را جذب خواهد کرد.

هر زمانی که برایتان مقدور بود، محتوا را به موارد بصری تبدیل کنید. عکس‌­ها، اسلایدها، تصاویر و اینفوگرافی واقعاً خوب نتیجه خواهند داد. با رعایت این نکته، بازدید کننده بیشتری خواهید داشت و به احتمال بیشتری پست شما به اشتراک گذاشته خواهد شد.

یک مثال مهم در ایجاد محتواهای بصری در اینستاگرام،  Foundr Magazine با بیش از یک میلیون دنباله کننده است. صاحب آن، حداقل یک بار در روز پست می­‌گذارد و در شروع کار، ظرف ۱۰ ماه، تعداد دنبال ­کنندگان او از صفر به صد هزار نفر رسید. در زیر یکی از پست­‌های او را می­‌بینید.

Foundr Magazine- اشتراک‌گذاری مطالب سایت

ایجاد محتواهای تصویری یکی از موارد مهم در جذب مخاطب و به اشتراک‌گذاری مطالب سایت توسط مخاطبان است.

۴- قابل اجرا بودن

 هیچ چیز خسته کننده‌­تر از خواندن محتوایی با نصیحت­‌ها و توصیه‌­های زیاد نیست… در حالی­ که هیچ نکته و راه‌کاری در آن ارائه نشده باشد.
برای مثال اگر من به شما بگویم که یکی از بهترین راه‌­ها برای افزایش محتواهای واکنشی، نظرسنجی و ویدئو است و موضوع را در همین جا تمام کنم؛ اولین سوالی که به ذهن شما خواهد آمد، این است که چطور من می­‌توانم این کار را انجام دهم؟ اگر من در این مورد چیزی نگویم، چه اتفاقی می‌افتد؟ شما متن را دوباره مطالعه نخواهید کرد و همچنین برای رسیدن به جواب این سوال­تان، در سایت­‌های دیگر جستجو می­‌کنید.

اما اگر در پست به شما راهکار و نکاتی را بیان کنم و همچنین اگر سایت­‌هایی را معرفی کنم که بتوانید، نکات بیشتری درباره این نوع محتواها در آن سایت­‌ها بخوانید؛ محتوا برای شما قابل اجرا است. با استفاده از توضیحات من درباره سایت‌­هایی که معرفی می­‌کنم، مثلاً اینکه برای مبتدیان است یا سایت رایگان است؛ حتی سریع‌تر می‌توانید به اطلاعاتی که می‌­خواهید، دست پیدا کنید. 

۵- تعیین مرجع

مرجع اطلاعات و آماری که گزارش کرده‌­اید را بیان کنید؛ زیرا در این حالت اعتبار گفته شما تایید می‌­شود. پس در مواردی که اطلاعاتی را گزارش می­‌دهید، لینک آن را در پست خود قرار دهید تا بازدید کننده با بررسی آن بتواند حتی به اطلاعات بیشتری درباره موضوع برسد.

برای مثال، من به شما بگویم که یکشنبه و سه‌­شنبه، بهترین زمان برای پست مطالب در فیس‌بوک است. باید لینک شکل زیر را در مطلب قرار دهم تا خواننده به این گزارش، اعتماد کند و حتی با کمک لینک، اطلاعات بیشتری به دست آورد.
اهمیت این نکته این است که خوانندگان و دنبال­ کنندگان شما، باید به آنچه که می­‌گویید، اعتماد داشته باشند. اطمینان کنند که شما اطلاعات دقیق و صحیح را در اختیار آن­ها قرار می‌­دهید. با قرار دادن لینک مرجع، اثبات می­‌کنید که گفته شما معتبر است.

البته همه محتواهایی که منتشر می‌کنید، ممکن است نیاز به مرجع نداشته باشند؛ اما در مواردی که آمار و اطلاعات خاصی را بیان می‌کنید، گذاشتن مرجع برای بازدید کنندگان بسیار اهمیت دارد. 

۶- درگیرکردن خواننده

علاوه بر انتخاب عنوان و زیر عنوان و همچنین تهیه محتوای مناسب، نکته دیگر این است که مطالب شما باید خواننده را درگیر کند. مسلماً شما وقت زیادی را برای انتخاب عنوان، آماده­ کردن محتوا و تهیه عکس، ویدئو یا هر مورد بصری دیگر صرف کرده‌­اید، تا مطالب برای مخاطب قابل درک باشد. اما علاوه بر کیفیت محتوا، باید چند نکته را در تهیه محتوا در نظر بگیرید:

  • سطح نوشته

اول از همه باید بیان نوشته، ساده و قابل فهم باشد تا مخاطب به راحتی بتواند، گفته­‌های شما را درک کند و پس از آن به اشتراک‌گذاری مطالب سایت بپردازد.

  • داستان‌­گویی

خوانندگان، عاشق داستان هستند… اگر ممکن بود، در محتوای­ خود، داستانی درباره شرکت، تیم‌تان و یا مشتریانتان بیاورید. با این کار، خوانندگان بیشتری را به دست خواهید آورد.
همیشه نیاز نیست که داستان شما در فرم و قالب یک نوشته یا متن باشد. اینستاگرام و فیسبوک، مکان­‌های مناسبی هستند تا عکس­‌های خود را به همراه لینک سایت­تان در آنجا قرار دهید. چون با چنین پست‌­هایی، می­‌توانید سایت خود و فعالیت­‌هایتان را به مخاطب معرفی کنید. برای مثال شرکت ModCloth که در زمینه لباس فعالیت می‌­کند، با انتشار عکس زیر خود را به مخاطب معرفی کرده است.

  • سوال کردن

در انتهای پست، مخاطب را تشویق کنید که نظر خود و بازخورد را از مطلب شما بیان کند. اگر محتوای پست شما مهم و بروز باشد، نرخ تبدیل بیشتری خواهید داشت و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بهبود خواهد یافت.

۷- بهبود تعامل با مخاطبان

مطلب شما همیشه نباید جدی باشد… می‌­توانید از محتواهای سرگرم کننده و جالب برای سایت­ خود استفاده کنید. اگر محتوا، مخاطبان را درگیر کند و پست برای آن­ها جذاب و هیجان انگیز باشد، به احتمال بیشتری مطالب شما را به اشتراک­ خواهند گذاشت.

برای مثال، امروزه ریش ­تراش دیگر یک محصول جذاب و جدید نیست. اما شرکت فیلیپس، روشی را انتخاب کرد تا برای مخاطبان و بازدید کنندگان خود سرگرمی ایجاد کند. در یکی از پست‏‌ها­، هرگاه بازدید کننده روی هر یک از مدل­‌های ریش، کلیک می­‌کرد، مردی در ویدیو، داستانی را با آن مدل ریش تعریف می­‌کرد. داستان او با شیو کردن آن مدل ریش و آماده شدن برای بیرون رفتن شروع می­‌شد و سپس داستان اتفاقاتی که برایش افتاده بود. این ویدیو خلاقانه، میلیون­‌ها بازدید را دریافت کرد.

۸- پست طنز یا نقل و قول در شبکه­‌های اجتماعی

بسیاری از بازاریاب­‌های محتوا، ارتباطات­ خود با مخاطبان را با پست‌­های طنز یا نقل قول بهبود می‌­دهند. همیشه نیاز نیست محتوایی که ارائه می­‌دهید، مربوط به محصول یا خدماتی باشد که می‌­فروشید. زمانی که یک پست طنز و جالب منتشر می­‌کنید، احتمال اینکه مخاطب آن را به اشتراک بگذارد، بیشتر است و در نتیجه دنبال ­کنندگان سایت شما افزایش خواهد یافت.

اگر پست طنز شما، جذاب و زیبا باشد، بازدیدکنندگان در آینده نیز برای خواندن پست­‌های جدیدتان به سایت برمی­‌گردند. به صورت منظم، هر روز یک پست بگذارید. اگر هر روز وقت برای آماده کردن پست جدید را ندارید، زمان­‌هایی که فرصت دارید، پست‌­هایی برای روزهای آتی خود آماده کنید. به این شکل درصد اشتراک‌گذاری مطالب سایت را بالا می‌برید.

۹- محتواهای بروز شده محبوب هستند

اگر شما یک وبلاگ محتوا ایجاد کرده‌اید و جنبه آموزشی و اطلاع ­رسانی دارد، از طریق ایمیل، بروز رسانی شدن مطالب را به خوانندگان­ خود اطلاع دهید. مطالب بروز شده، می­‌تواند شامل هر چیزی که ارزش خواندن دارد، باشد. مخاطبانی که در لیست ایمیل شما ثبت نام می­‌کنند، کسانی هستند که به دنبال خواندن نکات و آموزش­‌های جدید هستند. پس انتشار این مطالب را با ایمیل به آن­ها اطلاع دهید.

نیل پاتل صاحب وبلاگ Quick Sprout، روزانه پست‌­هایی با ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه منتشر می­‌کند. پست­‌هایی که شامل اطلاعات جالب، نکات و داده­‌ها هستند و از طریق ایمیل به مشترکان سایت، خواندن مطالب را پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد همیار وردپرس

شما می‌توانید برای اشتراک‌گذاری مطالب سایت وردپرسی خود از افزونه‌های متعددی که برای این منظور ایجاد شده است کمک بگیرید و امکان اشتراک‌گذاری را برای کاربران و مشتریان خود فراهم کنید:

نتیجه گیری

 هر چقدر هم که محتوای پست شما مهم و اساسی باشد، اما بازدیدکننده، پستی که تماماً پاراگراف­‌هایی پر از کلمات است را نخواهد خواند و هیچ کسی به سایت برای دوباره خواندن آن، باز نمی­‌گردد.
از عنوان­های جذاب استفاده کنید… متن­‏‌ها را بشکنید… با تصاویر، اینفوگرافی یا ویدئو، پست خود را زیباتر کنید. زمانی که خواننده پست شما را می‌­بیند، اگر عنوان آن جذاب باشد، کنجکاو می‌­شود تا پست را بخواند. اما ابتدا به صورت گذرا پست را بررسی می­‌کند و تمام پست را از ابتدا نمی‌­خواند. اگر مطالب طوری شکسته شده باشند که قسمت­‌های مهم را سریع ببیند و بخواند، سپس به اول پست بر می­‌گردد و تمام مطالب را خواهد خواند و آن را به اشتراک خواهد گذاشت.

مطمئناً محتواهای پست‌­های شما خوب و مفید هستند… چون حاصل تحقیق و مطالعه شما روی آن موضوع است. اما با پیاده‌سازی این ۹ نکته، مطالبی جذاب تهیه کنید، تا توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته شوند.

تهیه شده توسط سمیه زارع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *