۵ نکته در طراحی سایت که افزایش فروش و نرخ تبدیل را تضمین می‌کند

افزایش فروش و نرخ تبدیل

​آیا در اینترنت چیزی بهتر از یک وبسایت که به زیبایی طراحی شده ­است، وجود دارد؟
بله وجود دارد… یک وبسایت با طراحی زیبا که نرخ تبدیل خوبی دارد.
اگر شما یک وبسایت یا صفحه فرود (landing page) دارید که بازدید کنندگان خود را به خریدار تبدیل می­‌کند تا به هدفتان برسید، پس شما خوش شانس هستید… چون حتی اگر همه ترافیک‌­های جهان را هم داشته باشید، اما وبسایت‏تان ترافیک را تبدیل نکند، یک وبسایت بیهوده دارید.
اگر وبسایتی طراحی کرده‌اید و با آن دست و پنجه نرم می‌­کنید تا امکان  افزایش فروش و نرخ تبدیل را بهبود دهید؛ حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

افزایش فروش و نرخ تبدیل

در این مقاله ۵ نکته برای طراحی سایت ارائه خواهیم کرد و به شما ضمانت می‌­دهیم که با رعایت این نکات، نرخ تبدیل وبسایت‏تان افزایش می­‌یابد و کسب و کار و فروش شما به صورت خارق‌العاده‌­ای ارتقا پیدا می­‌کند. قبل از بیان این نکات مهم، چند سوال از شما می‌­پرسیم:

  1. افزایش ۲۰% لیست ایمیل‏تان به چه معنی است؟
  2. افزایش ۱% در نرخ تبدیل وبسای‏تان نشان ­دهنده چیست؟
  3. افزایش میزان سوالاتی که کاربران سایت از شما می‌­پرسند؛ بیانگر چیست؟

ما شناختی روی سایت و کسب و کار شما نداریم؛ اما این شرایط به معنای این است که کسب و کارتان می­‌تواند تغییر داده شود و پیشرفت کند. البته تضمینی نیست که با رعایت نکاتی که درباره طراحی سایت ذکر خواهیم کرد، شما هم نتیجه‌­ای یکسان با دیگران به دست آورید… اما اگر این نکات را در طراحی وبسایت خود در نظر بگیرید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. نیاز نیست که یک طراح حرفه‌ای باشید تا این نکات را در وبسایت‏تان و صفحه فرودتان پیاده کنید. گاهی طراح سایت شما وقت ندارد و خودتان باید بتوانید این کار را به تنهایی انجام دهید. با ما همراه باشید…

۱- تایپوگرافی مطلوب و استاندارد

تایپوگرافی و فونت­‌هایی که برای استفاده در وبسایت خود در نظر می‌گیرید، تاثیر زیادی در خوانده شدن مطالب و افزایش مستقیم نرخ تبدیل وبسایت دارند. می‏‌توانید از فونت­‌های رایگان در سایت­‌هایی مثل Font Squirrel  و Google Fonts و همچنین مخزن فونت‌های فارسی استفاده کنید. وجود این سایت­‌ها بیانگر این نکته است که هرگز نمی‌­توانید فونتی مخصوص وبسایت یا برندتان داشته باشید. اما تایپوگرافی که در وبسایت استفاده می‏‌کنید، می‌تواند یک هنر و خلاقیت خاص و البته متعلق به خودتان باشد.
باید ارزیابی کنید که از چه مجموعه فونت‌­ها و با چه اندازه‌­ای می­‌خواهید استفاده کنید تا  افزایش فروش و نرخ تبدیل امکان‌پذیر سازید. در ادامه چند نکته مهم در این خصوص را بیان می‏کنیم.

در تایپوگرافی چه کارهایی را باید انجام دهید یا انجام ندهید؟

  • در وبسایت خود بیشتر از سه فونت استفاده نکنید. یک فونت را برای عنوان‏‌ها، یکی را برای زیر عنوا‌‌ن‌­ها و یکی را برای متن‌­های سایت، انتخاب کنید. البته می­توانید از مجموعه فونت­‌های متفاوتی برای تبلیغات و یا کارهای گرافیکی ­استفاده کنید.
  • از فونت‌­هایی استفاده کنید که برای صفحات نمایش­ و دستگاهای همراه، مثل تبلت­ و گوشی تلفن­ نیز مناسب باشند. زیرا بعضی از فونت­‌ها برای نوشته­‌های طولانی، مانند کتاب­‌های چاپی یا الکترونیکی مناسب هستند، اما برای مطالب وبسایت کاربرد ندارند.
  • در صفحات نمایش، اندازه مناسب فونت برای متن پاراگراف­‌ها، بین ۱۵ تا ۱۸ پیکسل است. اندازه خیلی کوچک­تر از این، به سختی خوانده می‌­شود و اندازه خیلی بزرگ­تر، طوماری غیر ضروری از نوشته را ایجاد می­‌کند.
  • سایت­‌ها و وبلاگ­‌های مورد علاقه­‌تان را بررسی کنید، تا متوجه شوید که از چه مجموعه فونتی استفاده کرده‌­اند.

اگر می­­‌خواهید وبسایت شما به طور جزئی متفاوت باشد، از فونت­‌هایی که کمتر رایج هستند، استفاده کنید. یکی از افزونه‌هایی که در وردپرس به شما کمک می‌کند فونت ماندگار است.

۲- ترکیب رنگ­ها

چه کسی رنگ را درک نمی­‌کند؟
انتخاب رنگ وبسایت یا صفحه فرودتان، واقعاً کار سخت و مشکلی نیست. انتخاب رنگ، بستگی به برند و هدف شما از طراحی سایت دارد. اما چند نکته را باید در انتخاب رنگ­‌ها، در نظر بگیرید.

در انتخاب رنگ، چه کارهایی را باید انجام دهید یا انجام ندهید؟

  • هرگز از بیشتر از ۵ رنگ در برندتان استفاده نکنید؛ مگر اینکه برندتان رنگین کمانی باشد، که احتمالاً اینگونه نیست. چهار رنگ همراه با سایه روشنِ هر کدام از رنگ­‌ها، تعداد مناسب رنگ­‌هایی است که باید استفاده کنید. سایت شما باید شامل یک رنگ­ اولیه، یک رنگ ثانویه، رنگ پس زمینه و یک رنگ تأکیدی باشد.
  • در انتخاب رنگ، مخاطبان خود را در نظر بگیرید. اگر عمدتاً آقایان مخاطب سایت شما هستند، تا جای ممکن نباید از رنگ­‌های صورتی و بنفش استفاده کنید. در صنایع بهداشتی، استفاده از رنگ‌‏های سرد و به کار بردن هوشمندانه فضای سفید، نتیجه بهتری خواهد داد. در حالیکه در برخی موارد مانند سایت­‌های تناسب اندام، در انتخاب رنگ آزادی بیشتری وجود دارد. با توجه به روانشناسی رنگ­‌ها، رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید… زیرا حس‌­های مشترکی در مواجه شدن افراد با رنگ­‌ها، وجود دارد.
  • همیشه به کد رنگ‌­هایی که استفاده می‌‏کنید، دقت داشته باشید. در طراحی سایت، حداقل باید از کدهای HDX استفاده کنید. اگر قصد دارید که از رنگ‌­ها در مواردی غیر از صفحه نمایش استفاده کنید، باید کدهای Pantone و CMYK  را هم به کار ببرید. در انتخاب کد رنگ­‌های سایت و برندتان دقت کنید؛ چون کوتاهی در این کار باعث می­‌شود در طول زمان، برندتان نامناسب شود و در نتیجه افزایش فروش و نرخ تبدیل را از دست خواهید داد.

ابزارهای انتخاب ترکیب رنگ‌­ها

اگر فکر می­‌کنید که در انتخاب رنگ­‌ها و هماهنگ سازی آن­ها خلاقیت ندارید، نگران نباشید… ابزار و برنامه‏‌هایی برای کمک به شما وجود دارند.
در اینجا چندین مورد از سایت­‌های کاربردی را معرفی می‌­کنیم، که همیشه برای طراحی یک برند می‌‏توان از آن­ها الهام ­گرفت.

Adobe Color

adobe color- افزایش فروش و نرخ تبدیل

نام قبلی این ابزار Kulur است. در این سایت، هم طرح­‌های رنگی از پیش آماده شده، وجود دارند و هم خودتان می‌­توانید طرح جدیدی را ایجاد کنید. همچنین با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود، مجموعه رنگ‌­ها را از تصاویر استخراج کنید. البته در نظر داشته باشید که پرسه زدن در این سایت ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، زیرا سایت جالبی است.

Color Hunt

color hunt- افزایش فروش و نرخ تبدیل

شبیه به سایت Adobe Color است، اما استفاده از آن آسان­‌تر است. روزانه ترکیب­‌های رنگی­ جدید و زیبایی در سایت قرار داده می­‌شود و حتی به شما اجازه می­‌دهد که تصویر خود را بارگذاری کنید تا پلات رنگی مربوط به رنگ‌های موجود در عکس ایجاد شود.

Coolors

Coolors- افزایش فروش و نرخ تبدیل

یک ابزار بسیار قدرتمند برای علاقه­‌مندان به طراحی وبسایت است. می‌­توانید تصویر دلخواه خود را بارگذاری کنید تا متناسب با رنگ‌های موجود در آن، به شما یک پلات رنگ ‌دهد. یکی از مزایای این ابزار این است که خروجی را می­‌توان با فرمت­‌های مختلفی ذخیره کرد.

 Colors by HailPixel

 Colors by HailPixel- افزایش فروش و نرخ تبدیل

نرم افزاری ساده، زیبا و عالی برای ایده گرفتن در طراحی ترکیب رنگ‌­ها است. شما قادر خواهید بود با جابجا کردن مکان نما در سراسر صفحه نمایش، رنگ را تغییر دهید.

۳- عکاسی حرفه‌ای و استاندارد

شما با عکاسی، روزهای شاد و زیبایی را که داشته‌­اید، ثبت می­‌کنید. اما با این وجود، عکاسی ابزاری قدرتمند برای افزایش فروش و نرخ تبدیل در مورد هر رسانه‌­ای است. یک عکس در وبسایت و صفحه‏‌های فرود شما و همچنین در تبلیغات فیس بوکی می­‌تواند بسیار سودمند باشد.

هرگاه می‌­خواهید، عکسی را برای وبسایت خود انتخاب کنید، باید در نظر داشته باشید که این عکس قرار است کجا استفاده شود. اگر عکس برای وبسایت اصلی خودتان است، از خود بپرسید: آیا از برندم پشتیبانی می‏‌کند یا با آن همخوانی ندارد؟

اگر از عکس برای تبلیغات فیس بوک یا صفحات فرود استفاده می‌­کنید، سعی کنید از عناوین چشم‌گیر استفاده کنید تا باعث جلب توجه کاربران به موضوع مورد نظر شما شود و افزایش فروش و نرخ تبدیل را نتیجه دهد.
اما درمورد عکس‌­های وبسایت چطور؟ چه عکس­‌هایی را باید استفاده کنید؟ برای انتخاب عکس، گزینه­‌های زیادی با مزایا و معایب متفاوتی وجود دارند که هر کدام می‏‌تواند کمی دلهره‌­آور باشد.

در ادامه تعدادی از سایت­‌های مورد علاقه کاربران را به شما معرفی می­‌کنیم.

سایت­‌هایی برای انتخاب عکس

Deposit Photos

deposit photo- افزایش فروش و نرخ تبدیل

در این سایت عکس‌­های زیبایی وجود دارند که حجم است و کیفیت مناسبی دارند. البته ممکن است در این سایت، برای یافتن یک عکس مناسب، مدت زمان بیشتری را نسبت به سایت‌­های گران­‌تر، صرف کنید؛ اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

iStockPhoto

istockphoto- افزایش فروش و نرخ تبدیل

این سایت، مرکز عکس­‌های حجیم و با کیفیت است. اما برای استفاده از هر عکس، باید مبلغی را پرداخت کنید. پس این سایت مناسب آژانس‌­ها و یا طراحانی است که با مشتریان و پروژه­‌های سطح بالا کار می­‌کنند.

 

Unsplash

شاید شما نخواهید، هیچ هزینه­‌ای را برای خرید عکس بپردازید… مشکلی نیست؛ پس حتماً سایت unsplash را بررسی کنید. در این سایت عکس‌­های زیبا و رایگان وجود دارند. تنها مشکلی که در عکس‌­های unsplash می­‌بینیم این است که عکس‌­ها گاهی برای عموم مردم قابل استفاده نیستند… زیرا بیشتر از مناظر و صحنه­‌های شهری استفاده کرده­­ است. البته احتمال می‌­دهیم که این شرایط عکس­‌های سایت در حال تغییر باشد.

Pic Jumbo

این سایت یک انتخاب عالی است و می‏‌توانید از عکس­‌های زیبای آن به رایگان استفاده کنید. اما عکس­‌های آن به بزرگی عکس­‌های سایت Unplash نیستند.

۴- طرح­ صفحه اصلی سایت

قبل از طراحی وبسایت، باید چهارچوب کلی آن­ را با تمام جزئیات مشخص کنید. پس قبل از هر کاری با دقت و با جستجوی کامل از سایر طرح‌ها، طرحی را برای صفحه اصلی تجسم کرده و روی کاغذ بیاورید.

۵- ناوبری (Navigation) وبسایت

نویگیشن در طراحی و زیبایی سایت و همچنین عملکرد بهتر آن، نقش مهمی را ایفا می­‌کند. در نویگیشن چگونگی استفاده کاربر از سایت مورد توجه است. باید منوهای سایت طوری طراحی شوند که کاربر به راحتی و با صرف زمان کوتاهی به اطلاعات مورد نیازش در سایت دسترسی پیدا کند. این‌گونه می‌توانید کاربران را جذب کرده و افزایش فروش و نرخ تبدیل را امکان‌پذیر سازید.

بهترین انتخاب در معماری سایت، یک عنوان ساده با لوگو و استفاده از حداکثر ۶ منو و آیکون‌­های اختیاری است. مواظب باشید که وسوسه نشوید تا صفحه سایت را مثل منوی همبرگر شلوغ کنید؛ چون در غیر این صورت نرخ تبدیل سایت افت خواهد کرد و کاربر هم تجربه خوبی از سایت شما نخواهد داشت.
سایت‌­های مختلف، ساختار متفاوتی دارند؛ اما در ادامه مواردی را برای منوی ناوبری سایت شما پیشنهاد می‌­کنیم.

صفحه “از اینجا شروع کنید”

اگر محتوای وبسایت یا وبلاگ شما سنگین است، می­‌توانید از این صفحه برای معرفی وبسایت خود به بازدیدکنندگان جدید استفاده کنید. سپس آن­ها را با استفاده از یک طرح سایت کاربر پسند، به بخش‌­های محبوب‌­تر و مرتبط­‌تر هدایت کنید.

همچنین می­‌توانید از این صفحه به عنوان یک صفحه fist با هدف lead magnet استفاده کنید. lead magnet  محتوایی است که به عنوان راهکار یک مسئله یا مشکل، در اختیار مخاطبان سایت قرار داده می‌­شود و هدف آن برقراری ارتباط با بازدید کنندگان سایت است. به بیان دیگر lead magnet  شامل هر آنچه است که به صورت رایگان به کاربر ارائه می‌­دهید تا در ازای آن­، آدرس ایمیل او را دریافت کنید.

صفحه “خدمات و محصولات”

​گزینه دیگر که باید در وبسایت قرار داده شود و موجب افزایش فروش و نرخ تبدیل می‌شود، صفحاتی برای ارائه محصولات و خدمات کسب و کار شما است. محصولات یا خدمات خود را به صفحات فرود خارجی یا داخلی، لینک کنید. اگر تعداد محصولات یا خدمات شما زیاد است، استفاده از منوی drop-down ایده خوبی است.

پیشنهاد ما استفاده از افزونه Mega Menu است. زیرا هم جذاب است و هم دسترسی به آن بسیار آسان است.

صفحه مطالعات موردی، مشتریان و نمونه کارها

همیشه مشتریان می‏‌خواهند بدانند شما چگونه کار می­‌کنید… بنابراین در یک صفحه و به صورت جداگانه، در خصوص کسب و کارتان، مطالعات موردی، مشتریان، گواهی نامه­‌ها و نتایج کارهایی که انجام داده‌‏اید، بنویسید. ارزش مطالعات موردی، به منحصر بفرد بودنشان است. زیرا شما فقط داده‌­های مربوط به مطالعات موردی خودتان را در اختیار دارید. برای این قسمت می‌‏توانید از مخاطبان هم استفاده کنید و به آن­ها اجازه دهید تا تجربیاتشان در حل یک مشکل را بیان کنند. با بازدیدکنندگان سایت، صادق باشید و به آن­ها نشان دهید که واقعاً برای آن­ها ارزش قائلید.

درباره سایت

در صفحه معرفی می‌­توانید درباره خودتان، شرکت، محصولات و خدماتی که ارائه می‌­دهید، جوایز و لوح تقدیرها و هر موضوع دیگری که به شما و موفقیت‌ و توانایی­‌هایتان مرتبط است، صحبت کنید. این صفحه برای مشتریان اعتماد سازی می‌­کند و حساسیت­‌هایشان را کمتر خواهد کرد. پس در نتیجه موجب افزایش فروش و نرخ تبدیل می‌شود.

صفحه وبلاگ

تقریباً هر کسب و کاری می‌­تواند با بازاریابی محتوا سودآور باشد و نتایج مطلوبی را در بلند مدت از ترافیک وبسایت به دست آورد؛ البته اگر از محتواهای مناسب استفاده کند و همیشه محتوای وبلاگ را بهبود دهد. پس اگر شما وبلاگ دارید (باید برای وبسایت خود داشته باشید!) برایتان بسیار سودمند خواهد بود.

صفحه تماس

صفحه تماس همیشه باید در سایت شما وجود داشته باشد. اگر صفحه تماس ندارید، انتظار هم نداشته باشید که بازدید کنندگان سایت به شما اعتماد کنند. راه­‌های تماس مختلفی را به بازید کنندگانتان ارائه دهید… مانند تلفن تماس، ایمیل، اسکایپ، آدرس کسب و کارتان، شبکه‏‌های اجتماعی یا هر روش دیگری که صلاح می‌‏دانید.

جمع‌بندی

تا اینجا درباره تایپوگرافی، رنگ، عکس و طرح صفحه اصلی به منظور افزایش فروش و نرخ تبدیل صحبت کردیم. زمانی که شما تمام این عناصر خلاقانه را برای سایت خود در نظر می­‌گیرید، باید تلاش کنید تا تمام گزینه‌­ها یکپارچه و هماهنگ باشند.

امیدواریم که از خواندن این پست لذت برده باشید و تمام موارد را در پیاده‌­سازی سایت خود رعایت کنید. اگر شما این موارد را در نظر بگیرید، ما تضمین می­‌کنیم که نتایج مثبتی خواهید گرفت. یادآوری می‌کنیم، حتماً یک طراح استخدام کنید تا به شما در انجام این موارد کمک کند.

تهیه و ترجمه توسط سرکار خانم سمیه زارع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *