نشانه‌گذاری schema در وردپرس

بعد از اینکه یک وبسایت وردپرسی راه‌اندازی کردید، باید عملکرد آن را بررسی کنید که آیا خوب کار می‌کند؟ برای موتورهای جستجو بهینه ‌شده است؟ سئوی آن مطلوب است؟ به کمک روش‌های متعدد می‌توانید پایه سئوی وبسایت خود را تقویت کنید و به اجرای نشانه‌گذاری schema در وردپرس اقدام کنید. در این آموزش از همیار وردپرس قصد داریم مقوله زبان نشانه‌گذاری Schema را به طور کامل بررسی کنیم.

نشانه‌گذاری schema در وردپرس

متفاوت بودن در موتورهای جستجو یک امر بسیار مهم است؛ چون میان هزاران نتیجه باید بهترین باشید تا کاربر مشتاق به مشاهده محتوای شما شود. به کمک نشانه‌گذاری schema در وردپرس می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای متفاوت و همراه با اطلاعات تکمیلی به کاربران نمایش دهید.

داده‌های ساختار یافته چیست؟

موتورهای جستجوگر محتوای وبسایت‌ها را شناسایی، تجزیه و تحلیل و در آخر نمایش می‌دهند. مهم نیست که آن موتورها چقدر هوشمند هستند؛ مهم این است که عملکرد آن‌ها ماشینی است. شرکت‌هایی مانند گوگل نمی‌توانند برای نمایش اطلاعات مهم در نتایج جستجو، تنها به الگوریتم‌ها تکیه کنند. به ‌عنوان‌ مثال، گوگل نمی‌تواند بگوید «۹۰۲۸۳۹۷۸۶۴» یک شماره تلفن است که در وبسایتی یافته است؛ اما به روش‌های متعددی می‌توان کار موتورهای جستجو را ساده‌تر کرد. اینجا است که نقش داده‌های ساختار یافته پر رنگ‌تر می‌شود.

داده‌های ساخت‌یافته یک روش برای برقراری ارتباط با ربات‌های موتور جستجو است. اضافه کردن نشانه‌گذاری schema در وردپرس به موتورهای جستجو کمک می‌کند وبسایت شما را بهتر درک کنند.

آیا نشانه‌گذاری schema در سئوی سایت تأثیرگذار است؟

نشانه‌گذاری schema در وردپرس دارای دو مزیت برای سئوی سایت است.

  1. سئو فرندلی شدن وبسایت: بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یعنی محتوای خود را به گونه‌ای شفاف، مناسب و قابل درک ارائه دهید تا موتور جستجو بتواند آن را به‌ عنوان نتایج برتر در اختیار کاربران قرار دهد. داده‌های ساختار یافته Schema.org به شما امکان می‌دهند اطلاعات مفصلی برای خزنده‌های موتور جستجو و به منظور درک بهتر وبسایت خود فراهم کنید. وبسایتی که برای موتورهای جستجو بهینه ‌شده باشد، شانس بیشتری برای دریافت رتبه‌بندی بالاتر دارد.
  2. در نتایج جستجوی غنی ظاهر می‌شوید: نشانه‌گذاری schema در وردپرس موجب می‌شود در نتایج جستجوی غنی ظاهر شوید.

search engine- نشانه‌گذاری schema در وردپرس

به نتایج جستجوی بالا توجه کنید… این نتایج اصطلاحاً Rich Search Results یا جستجوی غنی نامیده می‌شوند. نحوه نمایش این نوع وبسایت‌ها به دلیل پیاده‌سازی نشانه‌گذاری schema در وردپرس است.

انواع Rich Results

تا اینجا چگونگی نمایش یک بخش توضیحی مفصل و دقیق در موتورهای جستجو را بررسی کردیم. تمام این اقدامات موجب می‌شوند نوع نمایش نتایج متفاوت باشد و احتمال کلیک افزایش یابد. افزایش نرخ کلیک تأثیر مثبتی روی موقعیت وبسایت خواهد داشت. راه‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان نحوه ارائه اطلاعات را متفاوت‌تر کرد.

Rich Snippets

ریچ اسنیپت‌ها “Rich + Snippets” دقیقاً به معنای اطلاعات غنی هستند، که با درج نشانه‌گذاری schema در وردپرس اطلاعات تکمیلی مانند امتیاز دهی و… برای محتوا در نظر گرفته می‌شود. موتورهای جستجو این اطلاعات را در اختیاران کاربران قرار می‌دهند. به این صورت کاربر می‌تواند اطلاعات تکمیلی در مورد محتوای شما به دست آورد.

Rich Cards

Rich Cards به معنای کارت‌های غنی و مشابه نتایجی هستند که موقع جستجو در تلفن همراه مشاهده می‌کنید. هنگام جستجوی مواردی مانند محصولات، رستوران‌های محلی، دوره‌ها، فیلم، دستورالعمل‌ها و… با Rich Cards مواجه می‌شوید.

اغلب Rich Cards در تلفن‌های همراه مشاهده می‌شوند. این نوع کارت‌ها اصولاً به شیوه‌های قابل ‌لمس طراحی می‌شوند، تا در تلفن‌های همراه برای کاربران جذاب‌تر باشند.

rich cards- نشانه‌گذاری schema در وردپرس

در تصویر بالا نمونه‌ای از کارت‌های غنی را مشاهده می‌کنید، که پس از جستجوی محصولات نمایش داده شده است.

Knowledge Graph یا گراف دانش

تا به حال به بلوک‌های اطلاعاتی بزرگی که سمت راست نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند دقت کرده‌اید؟
به این بلوک‌های اطلاعاتی، گراف دانش گفته می‌شود. گراف‌ها شامل تصاویر، مکان، اطلاعات تماس، توضیحات، پروفایل شبکه‌های اجتماعی و… هستند. این بلوک‌های اطلاعاتی در واقع یک نوع نمودار هستند و اصطلاحاً Knowledge Graph نامیده می‌شوند.

knowledge graph-نشانه‌گذاری schema در وردپرس

در تصویر زیر نمونه‌ای از یک گراف دانش مربوط به تصاویر و اطلاعات یک شخصیت را مشاهده می‌کنید.

mother teresa- نشانه‌گذاری schema در وردپرس

Featured Snippets یا توضیحات ویژه

اسنیپت‌های ویژه، ارتباط مستقیمی با داده‌های ساختار یافته ندارند. Featured Snippets به محتوای واقعی موجود در وبسایت‌ها مراجعه می‌کنند. این اطلاعات حاوی اطلاعات اضافی مانند سایر اسنیپت‌ها نیست؛ اما به پرسش‌های درخواست شده توسط کاربران پاسخ می‌دهند.

snippets - نشانه‌گذاری schema در وردپرس

 

تصویر بالا یک مثال از نحوه نمایش توضیحات ویژه است. از این توضیحات می‌توان دریافت که فقط اطلاعات ساختاری نیست که باید خوب باشد، بلکه کیفیت محتوای کل وبسایت نیز بسیار حائز اهمیت است. باید محتوای روشن و قابل فهمی داشته باشید که بتوان در پاسخ به پرسش‌های کاربران ارائه داد.

انواع نشانه‌گذاری schema  در وردپرس

طرح‌های مختلفی وجود دارد که در آن از نشانه‌گذاری‌های Schema استفاده می‌شود. در ادامه برخی از محبوب‌ترین موارد لیست شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • مقالات
  •  کتاب‌ها
  • آگهی‌های استخدام
  • معرفی چهره‌ها و اشخاص
  • کسب و کار محلی یا سازمان‌ها
  • دوره‌های آموزشی
  • مناسبت‌ها
  • محصولات
  • دستور پخت
  • ویدیو
  • نظرات

نحوه پیاده‌سازی Schema  در وبسایت وردپرسی

باید قالبی را انتخاب کنید که با Markup Schema یا نشانه‌گذاری Schema همخوانی داشته باشد. برخی بخش‌ها مانند هدر، پاورقی، ناوبری و… به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ساختار وبسایت را بهتر درک کنند. جالب است بدانید که تعداد بسیار کمی از قالب‌ها با Schema Markup همراه هستند.

نشانه‌گذاری داده‌ها به کمک افزونه وردپرس

همان‌طور که گفتیم بخش‌هایی مانند هدر، پاورقی، ناوبری و… در همه سایت‌ها وجود دارند و به درک بهتر موتورهای جستجو کمک می‌کنند… اما در ارتباط با داده‌های خاص، باید از یک افزونه استفاده کنید. به ‌عنوان ‌مثال:

  • در یک کسب و کار محلی؛ روزهای کاری، ساعت‌ها، طبقه‌بندی و… باید نشانه‌گذاری شوند.
  • در سایت‌هایی که حاوی اطلاعاتی مانند دستورالعمل‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها یا رویدادها و… هستند باید نوع اسکیما را اضافه کنیم. افزونه‌هایی مانند Schema Pro به طور خودکار اطلاعات موجود در وبسایت شما را نشانه‌گذاری می‌کنند… همچنین می‌توانید اطلاعات مورد نیاز برای پیاده‌سازی Schema را وارد کنید. قابل ذکر است که تعدادی افزونه رایگان نیز در زمینه وجود دارد.

می‌توانید از افزونه حرفه‌ای WP Schema Pro نیز کمک بگیرید.

نکات مهمی که باید هنگام کار با Markup Schema بدانید

پس از نشانه‌گذاری باید به چندین نکته مهم نیز دقت داشته باشید. دریافت نتایج خوب نیازمند صبر و حوصله است.

  • نشانه‌گذاری schema در وردپرس به تنهایی جوابگو نیست

موتورهای جستجو به عوامل مختلفی مانند آتوریتی یا اعتبار، کیفیت، تاریخ، ارتباط و سیگنال‌های دیگر توجه می‌کنند. پیاده‌سازی نشانه‌گذاری schema در وردپرس یکی از عوامل افزایش شانس برای نمایش بهتر محتوا است.

  • انتظار مشاهده نتایج فوری را نداشته باشید

دریافت این ویژگی نیازمند گذر زمان است. ممکن است چند ماه طول بکشد تا ریچ اسنیپت در نتایج جستجو ظاهر شود.

  • اگر افزونه Yoast SEO را نصب کرده‌اید، باز هم می‌توانید از Schema استفاده کنید!

Yoast SEO و برخی افزونه‌های سئو یک ‌سری موارد که موجب جلب رضایت و مشتاق شدن کاربران می‌شوند را پوشش داده‌اند… مانند:

  • نمایش مسیر محتوا یا Breadcrumbs
  • افزودن یک Schema به صفحه اصلی
  • به کمک افزونه Video SEO می‌توان Schema مرتبط با ویدیو اضافه کرد.
  • به کمک یک افزونه محلی سئو، می‌توان آدرس و ساعات کاری را نشانه‌گذاری کرد.

موارد ذکر شده به تنظیمات افزونه‌های سئو مرتبط هستند، اما در صورت تمایل باز هم می‌توان به کمک افزونه‌های دیگر، نشانه‌های Schema را به وبسایت اضافه کرد.

قالب و Schema Markup

به طور پیش‌فرض قالب‌ها از موارد کلی مانند هدر، پاورقی، ناوبری و… حمایت می‌کنند؛ اما می‌توانید از نشانه‌گذاری خاصی استفاده کنید و نتایج بهتری به دست آورید.

برخی از افزونه‌ها با Schema Markup هماهنگ می‌شوند

بعضی از افزونه‌ها با Schema Markups هماهنگ می‌شوند تا کار شما را تسهیل کنند. به ‌عنوان‌ مثال، ووکامرس طرح‌های Schema را به محصولات و افزونه Events Calendar اسکیما را به تاریخ و رویدادها اضافه می‌کند. اگر از افزونه‌های مرتبط با محتوا استفاده می‌کنید، از توسعه‌ دهنده افزونه کمک بگیرید و بررسی کنید که آیا از نشانه‌گذاری schema در وردپرس پیروی می‌کند یا خیر.

آیا وبسایت شما دارای نشانه‌گذاری‌های Schema است؟

گوگل یک ابزار تست Schema ارائه داده است. می‌توانید وبسایت‌ها را تجزیه و تحلیل کنید که از چه نوع schema استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله به بررسی مقوله نشانه‌گذاری schema در وردپرس پرداختیم. این نشانه‌گذاری‌ها انواع مختلفی دارند ولی در نهایت همگی منجر به نمایش متفاوت نتایج خواهند بود. این تفاوت در نحوه ارائه اطلاعات به کاربرانی است، که موضوعی را جستجو کرده‌اند. به این صورت کاربران با دریافت اطلاعات تکمیلی مانند رتبه‌ای که محتوا دریافت کرده است و… به کلیک روی لینک محتوای شما ترغیب خواهند شد و نرخ کلیک افزایش خواهد یافت. این یک کار زمان‌بر است… اما نتیجه آن عمری و حالت رقابتی خواهد داشت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *